Surah Al-ikhlas

Dari dulu aku tertanya-tanya juga, dimanakah ikhlasnya didalam surah al-ikhlas? Sedangkan dalam surah tersebut tiada satu ayat pun yang menceritakan tentang ikhlas.

Aku sampaikan berkehendak untuk tahu juga dimana ikhlasnya pada surah itu.

Lama juga aku mencari, aku menelusuri sekian lama hanya untuk mencari ikhlasnya surah itu. Lalu akhirnya aku berjumpa.

Untuk menyatakan ikhlas, tidak perlu bersebab. Hanya perlu mengakui kebenaran. Tidak perlu menyatakan hasrat.

Seperti memberi sedekah. Kita bersaksi dan mengakui seseorang itu memang susah orangnya, maka kita memberi sedekah. Berapa pun jumlahnya itu terpulang.

Kerana ikhlas tidak terletak pada jumlahnya.

Ia terletak pada pengakuan diri kita.

Supaya selepas memberi tidak timbul syak pada hati kita pada orang yang kita beri.

Jika timbul syak wasangka, maka itu sudah dikira tidak ikhlas.

Melayu malas

Ungkapan yang sangat popular yang keluar daripada mulut mantan perdana menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad. Rata-rata orang melayu khususnya begitu tertampar setiap kali mendengarkan ungkapan "melayu malas" yang dilontarkan oleh Tun M. Hahahahhaaa......pada aku lain pulak. Sebab aku fahamkan sesuatu yang lain.

Walaupun Tun M ada mengatakan akibat malasnya melayu ini maka tempat kosong di sektor kerja 3d (kerja berat) telah diisi oleh golongan pekerja asing. Lantas kenyataan itu dtempelak oleh sebilangan rakyat melayu Malaysia bahawa mereka sebenarnya telah melakukan 2 ke 3 pekerjaan dalam satu-satu masa bagi menampung kehidupan seharian.

Pada aku malas merupakan tunjang kepada majunya sesebuah negara. Dengan adanya 'malas' maka terciptanya gajet dan aplikasi 'whatsapp'. Inovasi yang tercipta berpunca daripada malasnya kita untuk ke rumah teman, rakan-rakan untuk memanggil dan mengajak mereka keluar bermain contohnya.

Selain itu, akibat 'malas' maka terciptanya alat kawalan jauh bagi televisyen berpunca daripada sikap kita yang gemar mengubah siaran menggunakan jari kaki (sebab kaki lagi pajang dan tak perlu bangun) serta kita akan memangsakan adik kita untuk ubah siaran tv (sebab adik tu lebih muda, aku kan abang!)

Selain itu terdapat pelbagai lagi inovasi yang tercipta akibat daripada 'malas' itu sendiri.

Namun yang menjadi kegusaran bagi aku bukanlah 'malas' itu, melainkan sifat 'PEMALAS'. Itu sebabnya aku tidak 'triggered' apabila Tun M kata melayu malas. Tak salah bagi aku untuk malas. Namun pemalas itu tidak sepatutnya ada.

Sebab pemalas ini akan mengakibatkan kita tidak mampu memicit butang pada 'remote control tv', tak mampu berbuat apa-apa sekalipun. Hanya mampu terbaring saja. Sedangkan tubuh badannya sehat montel. Itulah penyakit yang paling merbahaya.

Jika malas itu tidak apa-apa. Suatu masa akan ada inovasi untuk memudahkan cara. Tapi apabila inivasi itu sudah tercipta, masih lagi tidak mampu berbuat apa-apa, itu PEMALAS namanya!

Bebaskan hamba sahayamu

 Hamba sahaya yang telah lama kita kurung didalam diri kita seharusnya kini ia patut dibebaskan. Hamba sahaya yang saya maksudkan disini adalah 'nafsu' yang ada pada diri manusia. 

Nafsu ini pada sejarahnya adalah makhluk yang sangat degil sehingga tidak mahu mengaku kekuasaan tuhan. Sehingga ia merasakan ia berkuasa melakukan segala kerja sendirian tanpa kuasa daripada tuhan. Sehingga ia direjam kedalam api yang paling panasa sekalipun ia tetap masih berdegil. Sehinggalah ia tidak diberi 'makan' dan 'minum' (berpuasa) maka akhirnya ia tunduk dengan kekuasaan tuhan. Ia mula mengakui yang berkuasa itu hanyalah tuhan. Jadi dari situ nafsu itu menjadi 'muthmainnah'. Ia mula menaik tingkatan sehingga akhirnya menuju kepada 'kamiliah'. 

Manusia itu, akibat daripada nafsu yang bersifat degil itu sehingga manusia menyangkakan bahawa mereka mampu melakukan semahunya tanpa perlu campurtangan tuhan dalam urusan mereka. Kerana mereka menyangka bahawa tuhan telah memberi mereka pinjam kuasa dari Nya. Perkara itu membuatkan manusia memilih menjadi pemilik mutlak kepada diri mereka sendiri. Sedangkan pada hakikatnya tiada walau sehelai rambutpun yang ada pada tubuh mereka itu kepunyaan mereka. Ketika mereka meninggal, tubuh mereka akan ditanam, roh mereka akan dicabut. Maka dimana yang dikatakan milik mereka?

Sesungguhnya mereka menjadi lupa akibat daripada perbuatan mereka sendiri. Mereka memegang erat akan nafsu itu. Mereka tidak membebaskannya dengan cara mengakui bahawa 'yang nyata hanyalah Dia'. "Tidak akan bergerak walau satu zarahpun tanpa dengan izin Dia". Maka bergeraknya tubuh badan serta pemikiran dan perasaan kita ini dengan sewenangnya adalah dengan izin Dia.

Maka perlulah diakui bahawa nyatanya Dia menyifatkan sifatnya. Barulah bebas nafsu itu daripada dibelenggu dengan ideologi bahawa dia bergerak membantu tuhan. Barulah ia bebas daripafa  dibelenggu dengan andaiannya sendiri. Ia sedar bahawasanya ia tidak mampu melakukan apa-apa. Sehingga akhirnya ia menjadi terpuji kerana mampu membebaskan dirinya dengan cara meng Esa kan Allah.

Mensucikan Tuhan

 Kita seringkali menjadi sangsi memikirkan apakah tuhan itu perlu disucikan? Bukankah tuhan itu sudah semestinya suatu kuasa yang maha esa yang sememangnya suci? Maka dari situ muncullah pelbagai persepsi bahawa kita perlu melakukan sekian-sekian amalan supaya dapat mensucikan tuhan itu.

Saya juga tidak terkecuali dalam kalangan yang mencari makna, dimanakah sebenarnya maksud tuhan dalam mensucikannya? Maka saya sendiri telah mencari guru dan telah berguru dengan musyid. Maka setelah melalui proses pembelajaran, huraian serta kefahaman maka fahamlah saya letaknya kesucian tuhan itu.

Kita telah sedia maklum bahawa tuhan itu sememangnya esa. Dan kita juga sudah sedia maklum bahawa tuhan itu juga maha suci. Oleh itu persoalannya sekarang ini adalah bagaimana untuk memelihara kesucian tuhan itu? Bukannya kita perlu sibuk merasa perlunya menyucikan tuhan. Jika itu dilakukan maka bahawasanya tuhan itu masih belum esa kerana memerlukan kita sebagai makhluk untuk mensucikannya.

Maka oleh itu, dalam muzakarah saya bersama mursyid, saya telah diberitahu bahawa sebenar-benarnya mensucikan tuhan adalah dengan tidak menduakannya didalam hati. Itulah permulaan mensucikan tuhan yang wajib diambil berat. Seterusnya barulah diluaran dimana perkara yang boleh menduakannya wajib ditolak.

Dari situ barulah kita dapat benar-benar mensucikan tuhan itu dengan keesaannya yang maha esa. Bukan dibuat-buat lagi. Sebab ia telah bermula dari dalam hati. Hanya dengan menyebut sahaja ia tidak akan jadi. Ia perlu diisbatkan didalam hati "tiada yang nyata melainkan Dia!"

Sejahteralah wahai sahabat~


Olahan Tenaga

Minggu lepas aku bercuti pulang ke kampung halaman di alor setar. Setelah sekian lama aku tak balik kampung memandangkan kita semua diperintahkan untuk duduk di rumah dan tidak bergerak merentas negeri, maka cuti kali ni aku gunakan sebaiknya untuk bersama keluarga tercinta. Jadi, masa itu aku gunakan jugaujuga berjumpa kawan-kawan lama dan bertanyakan khabar dari mereka. Maka terkeluarlah suatu persoalan daripada kawan aku berkaitan olahan tenaga dalaman.

Aku ada kongsikan dengan dia bahawa tenaga dalam setiap manusia semuanya sama. Cuma kita saja yang tidak tahu bagaimana caranya untuk mengolahkan tenaga itu keluar dari tubuh badan kita. Sebagai contoh, ketika kita marah dan memarahi seseorang, sebenarnya kita telah keluarkan tenaga dalaman kita mengarah kepada individu yang kita marah itu dan tenaga amarah itu sebenarnya memberi kesan yang mendalam kepada individu yang dimarahi tersebut. Berkemungkinan orang itu akan berasa sakit hati, takut, dendam, tertekan akibat kesan langsung daripada tindakan marah yang kita luahkan itu.

Sama juga halnya dengan tenaga dalaman yang orang gelarkan sebagai jurus kebatinan. Ianya adalah melibatkan olahan tenaga dalaman diri kita dikeluarkan daripada tubuh untuk disalurkan kepada individu lain samada untuk kegunaan perubatan atau untuk memudaratkan. Kekuatan sesuatu olahan tenaga itu adalah bergantung kepada sejauh mana latihan yang kita lakukan.

Sebagai contoh latihan yang mudah adalah dengan melakukan meditasi. Latihan meditasi yang menumpukan kepada latihan pernafasan dan menyelami tenaga pernafasan, jika kita lakukan dengan betul maka kita akan faham apa yang aku nukilkan ini. Ianya adalah berkisar tentang 'merasai' nafas itu. Kerana pada nafas itu mengandungi tenaga dalaman. Maka setelah kita semakin dapat merasai tenaga tersebut dengan jelas, maka kita dengan mudah dapat mengalirkan tenaga itu keluar daripada tubuh badan kita samada melalui tangan dengan cara merasai tenaga itu mengalir keluar.

Intinya masih sama sahaja iaitu dengan cara cara merasai. Untuk mendapatkan kekuatan dalam melakukan aliran tenaga dalaman ini tidak lain adalah dengan cara latihan. Kita tidak akan mendapatkan hasilnya jika hanya berharap dengan membaca sebari ayat atau apa-apa bentuk ayat dan mengharapkan akan mendapatkan kesaktian. Jika benar adalah dengan izin Allah atau terdapat bantuan daripada benda lain. Sama seperti dalam permainan video, jika secara tiba-tiba menjadi kuat itu sudah tentunya dia menggunakan 'cheat code' ataupun ada bantuan daripada rakannya yang membantu dia untuk 'level up'.

Oleh itu, ilmu tenaga dalaman ini (nafas) adalah ilmu yang ada pada semua manusia. Kerana manusia itu dijadikan sama sahaja. Yang membezakan adalah fahaman kepada ilmu itu yang berbeza-beza. Mungkin ada yang menggunakan nama lain pada ilmu nafas ini, namun bagi aku ilmu kebatinan adalah ilmu pernafasan. Jika yang dibaca itu pada aku adalah ilmu yakin. Baca, amal dan yakin akan ilmu itu berhasil. Yakin itu pada tuhan lah jua.

MasyaAllah mencapai 5k viewer!

Setelah sekian lama aku menghilang dari dunia blogger, kini aku mulai kembali. Pelbagai cerita dan suasana aku lalui demi membawa diri ke alam diri sendiri. Aku nak ucapkan terima kaseh kepada hangpa semua sebab support aku selama ini. Akan aku kongsikan sedikit sebanyak pengalaman aku semasa dalam perjalanan hidup pada tahun lepas.

 Aku baru tahu bermula pada awal tahun lepas, yang sebenarnya tempat untuk berserah itu adalah di hati. Ya, tiada lain dan disitulah tempatnya untuk aku mengingati akan tuhanku. Walau kerap aku melakukan meditasi merenung diri, ujian tetap akan menjengah. Kesabaranku kadang kala tidak setebal konkrit. Terkadang aku terhijab dengan situasi dan suasana. Namun lama setelah itu, aku belajar bahawa sabar itu separuh daripada iman. Bermaksud, aku mengaku aku percaya benar akan tuhan itu namun jika sekiranya aku bersabar dalam setiap ujiannya maka sabar itu adalah pembuktian mendalamnya kepercayaanku kepada tuhanku.

 Lalu aku melatih diriku, nafasku.....gerak dan diamku aku tenung jauh kedalam hati. Dengan cara bersyukur dengan setiap tarikan dan hembusan nafas. Aku bermula dengan yang terpaling hampir dengan diriku. Iaitu nafasku.....dengan perlahan aku mula mensyukuri diriku sendiri. Apa yang aku ada hari ini menjadi kecumburuan pada orang yang tidak memilikinya. Menjadi kebencian kepada yang iri hati. Lalu apa yang aku mampu lakukan? Hanya bersyukur sajalah kepada tuhanku. Aku melihat sekelilingku, aku punya seorang isteri dan dua anak perempuan. Mereka setia bersamaku, mereka kasih dan sayang pada aku, lalu mengapa itu tidak menjadi sebab untuk aku tidak bersyukur pada tuhanku? Bukankah itu suatu nikmat yang di idamkan pada yang bujang, menjadi keinginan pada yang mahukan anak?

 Bersyukur...

 Bersyukur...

 Bersyukur...

 Bersyukur...

 Bersyukur...

 Bersyukur...

Bersyukur...

 Tuhan kata "kalau hang bersyukur akan aku tambahkan lagi nikmatku." Aku percayakan Dia. Namun setiap nikmat itu akan melalui proses ujian. Nikmat yang datang itu boleh jadi ujian pada diriku. Ujian musibah juga merupakan ujian padaku. Aku ingat Dia dalam setiap detak jatungku, dalam setiap nafas "semoga Engkau memberiku petunjuk." Maka aku ikutkan saja pesan hatiku, sebuah hati yang percaya akan tuhannya, mengapa tidak aku percaya kepadanya? Bukankah hati itu sendiri percaya akan tuhannya?

 Sabar.....

 Aku bersabar lantas aku sedar, bahawa dunia ini sememangnya tempat ujian bagi orang beriman. Bagi manusia seluruhnya juga adalah ujian, namun depa tak tau. Bagi kita yang tau ni, sepatutnya kita lebih sedar akan perkara ini. Namun aku lalai, rupanya kelalaian itu juga merupakan satu ujian. 

Sehingga waktu ini 3:56 Am 13/02/2020, aku masih lagi dalam proses belajar. Ilmu Allah itu meluas, jika kita bersungguh-sungguh maka kita akan dapat menguasainya.

InsyaAllah.

Sejahterlah wahai sahabat~

Sejarah yang tidak diceritakan

Hang mai mana? Lu mana mari?

Kebanyakkan kita yang ada pada hari ini tidak diceritakan dengan sejarah yang sebenar. Kebanyakkannya adalah cerita rekaan yang mengikut selera sendiri. Sehinggakan ramai 'jemaah' yang ada pada hari ini semakin menyimpang dari tujuan asal dan terumbang ambing tanpa tujuan yang jelas. Mereka sepertinya dibuai dengan cerita-cerita khayalan.

Dalam 'jemaah' melayu khususnya, kebanyakan mereka akan mengatakan bahawa sejarah asal perjuangan melayu nusantara adalah bermula semasa peristiwa "13 mei 1969". Itulah cerita yang selalu dibanggakan sehingga ada dikalangan mereka mengeluarkan amaran "jangan sampai peristiwa 13 mei berulang". Ia sama sekali merupakan sejarah yang silap. 13 mei bukanlah sejarah perjuangan melayu nusantara melainkan ia merupakan sejarah keruntuhan nilai perpaduan berbilang kaum di Malaysia.

Jika menurut penulisan Tun Mahathir dalam bukunya "malay dilema", beliau mengatakan bahwa jurang perbezaan yang besar dari segi ekonomi, pekerjaan serta penempatan diantara 3 kaum majoriti iaitu melayu, cina dan india menyebabkan punca berlakunya peristiwa hitam tersebut. Namun pada pendapat saya pula, peristiwa seperti itu berlaku akibat keruntuhan nilai moral dikalangan rakyat malaysia itu sendiri.

Sebagai contohnya, kita sering memberi gelaran-gelaran tertentu kepada sesuatu bangsa sehinggakan gelaran tersebut menjadi 'dendam' yang dipendam yang akan mula meletus apabila terjadi sesuatu keadaan atau fenomena. Seperti juga bangsa-bangsa lain pun sama mempunyai gelaran tertentu kepada bangsa yang lain. Perkara ini lama kelamaan akan menyebabkan tercetusnya perbalahan yang serius jika tidak dibendung.

Sejarah asal perjuangan melayu nusantara adalah bermula pada tahun 1821 iaitu melalui peristiwa "perang musuh bisik" yang berlaku di kedah. Ketika itu sultan kedah diserang oleh tentera siam kerana tidak mahu memberi bantuan makanan kepada raja siam. Maka prajurit siam membuat serangan keatas sultan kedah. Rentetan dari peristiwa itu maka bergabunglah melayu dari setiap pelosok nusantara membantu sultan kedah melawan siam. Dari situlah bermulanya 'perjanjian' pertama dikalangan melayu yang sampai ke hari ini mereka menggelar diri sebagai 'ahli jemaah'.

Sejarah asal 'jemaah berbilang bangsa' juga telah diselewengkan. Saya yakin bahwa mereka tidak tahu dan hanya mereka-reka cerita. Ini kerana ada yang mengatakan asalnya mereka ini hasil daripada rentetan kepada peristiwa '13 mei' dimana telah termetrai satu perjanjian diantara ketua suku kepada 3 bangsa bahwa mereka selepas ini akan duduk dibawah satu payung dan dan melayu sebagai 'abang'.

Ini juga merupakan sejarah yang meleset. Sejarah asalnya jemaah berbilang bangsa di tanah melayu adalah pada tahun 1861 iaitu berlakunya "perang larut" di daerah larut, perak. Pada peristiwa tersebut berlaku perbalahan diantara dua kumpulan imigran dari china yang mengetuai lombong bijih merebut kawasan perlombongan. Oleh kerana pada waktu yang sama telah berlaku perebutan takhta diantara kerabat perak, maka terdapat juga melayu yang berpihak kepada kedua-dua kumpulan imigran dari china tersebut. Maka daripada sejarah itulah bermulanya jemaah berbilang bangsa di tanah melayu.

Maka segala dakwaan bahwa jemaah berbilang bangsa itu berlaku semasa era rashid maidin dan chin peng juga adalah tidak benar sama sekali. Era komunis adalah merupakan era dimana kumpulan melayu yang bergerak secara gerila bergabung dengan chin peng bagi mendapatkan bekalan senjatapi serta memperkuatkan lagi ketenteraan mereka. Misi mereka jelas mahukan sebuah negara republik sebagaimana yang berlaku di indonesia.

Kesemua sejarah yang saya kongsikan tersebut berlaku dengan adanya pengkhianatan dikalangan 'orang dalam' sendiri. Semuanya berpunca daripada akibat perebutan kuasa.

Perjuangan melayu : Di mana silapnya?

Selama lebih kurang satu dekad yang lalu, saya sebagai seorang melayu acapkali didendangkan dengan slogan "melayu bangkit". Ia memandangkan pada sekitar tahun 2006 ataupun 2007, 2008 (tarikhnya saya lupa) telah berlaku pertempuran agak besar antara kaum melayu dan india di sekitar kawasan johor. Jika saya tidak silap, berita yang tular pada waktu itu adalah apabila seorang wanita melayu telah dirogol oleh seorang lelaki india dihadapan suaminya sendiri dan berita itu mencetuskan kemarahan orang melayu.

Memandangkan pada waktu itu tidak ada rangkaian sosial seperti fb, wassap serta twitter seperti pada masa kini maka untuk mendapatkan maklumat secara perinci dan depat itu adalah agak sukar.  Maka saya secara peribadi hanya mengharapkan berita di media televisyen dan akhbar untuk berita lanjut. Dikatakan pada waktu itu agak kecoh pada waktu malam apabila ramai kaum india yang berkumpul ditepi-tepi jalan di sekitar kawasan johor bahru.

Susulan daripada kejadian itu maka berduyun-duyunlah anak-anak melayu yang direkrut untuk menyertai pertubuhan berbaiah dengan alasan "bersatu" dan hasilnya dapat kita lihat melalui percambahan pelbagai jenis pertubuhan melayu yang telah wujud pada hari ini. Kebanyakan mereka yang ada pada hari ini merupakan mereka yang terwujud daripada sejak zaman persekolahan lagi. Selain daripada terpengaruh dari rakan sebaya, pengaruh-pengaruh filem dari hong kong, jepun dan amerika telah memberi impak yang sangat besar.

Maka budak-budak sekolah yang pada waktu itu masih dalam era pembelajaran telah dibasuh otak mereka supaya mempercayai bahawa melayu itu perlu "bersatu". Ia dikuatkan lagi dengan alamat-alamat yang diperolehi oleh sesetengah guru-guru silat kebatinan bahwa akan berlaku sekali lagi peristiwa '13 mei'. Maka semakin bersemangatlah budak-budak sekolah semuanya. Menjadi pejuang merupakan perbuatan 'suci' pada mereka.

Namun apa yang terjadi setelah melalui upacara berbaiah dan menyertai pertubuhan adalah sebaliknya. Mereka budak-budak sekolah dibasuh otak mereka supaya membenci kaum india dan cina. Mereka menjadi 'pro melayu'. 'Abang-abang' mereka mengajarkan cara nak 'pow' kaum-kaum lain selain diajak bergaduh dan melakukan rusuhan. Hasilnya dapat kita lihat melalui beberapa siri kekecohan yang ditimbulkan semasa perhimpunan "baju merah" serta peristiwa serangan di kuil sri maharyaman yang mengakibatkan seorang anggota bomba, Muhammad Adib telah terkorban.

Mereka itu semua adalah hasil daripada doktrin asuhan pemikiran zaman dahulu yang mengajak kepada perkara yang salah. Membenci kaum-kaum lain bukanlah apa yang sepatutnya ada pada diri seorang pejuang. Lebih para lagi apabila mereka mengatakan perjuangan merek itu asalnya daripada baginda Rasulullah s.a.w. dan bahwa nabi merahmati perjuangan mereka. Disitulah bermulanya keparahan yang wujud pada pertubuhan berbaiah melayu apabila mereka menjadikan nabi sebagai 'kambing hitam' untuk menghalalkan perjuangan mereka.

Ayahanda-ayahanda yang ada pada hari ini juga terlalu sibuk merekrut ahli-ahli baru demi menampung kehidupan mewah mereka sehari-harian. Selain daripada menjalani hidup ala-ala gangster, mereka (ayahanda) juga telah 'mengepung' anak-anak baiah mereka kerana mereka khuatir suatu hari nanti anak baiah mereka mengetahui kebenaran bahwa perjuangan yang sebenarnya bukanlah sepertimana yang telah dismpaikan oleh ayahanda-ayahanda mereka itu. Maka hari ini dapatlah kita lihat beberapa ayahanda-ayahanda yang memiliki 'nama besar' pada suatu ketika dahulu sudah mula keluar menampilkan personaliti beragama. Memaparkan kisah-kisah ke masjid dan melakukan aktiviti keagamaan.

Mereka mulai sedar bahwa perjuangan yang sebenarnya adalah membawa perubahan. Jika perubahan yang berlaku keatas orang perjuangan itu mengarah kepada keburukan maka ia bermakna perjuangan yang mereka bawa selama ini ialah keburukan. Sedangkan perjuangan yang sebenarnya dibawa baginda Rasulullah adalah kearah kebaikan. Itu sebabnya baginda tidak pernah "mengepung" para ahli jemaah serta sahabatnya kerna apa yang telah disampaikan baginda amat lengkap. Hari ini para ada pula para ayahanda yang cuba cuba 'mengikat' anak baiah mereka melalui jalan agama pula. Bahawa tanpa cara ini maka anak baiah akan jauh dari tuhan. Apa yang mereka tidak sampaikan adalah firman Allah "jika mereka bertanyakan tentangku maka katakanlah kepada mereka bahawa aku dekat". Kenapa tidak sampaikan seperti itu? Sebab mereka-mereka takut sudah tiada 'modal' nantinya untuk mengikat anak-anak baiah mereka untuk berdamping bersama mereka.

Nabi salalllahu alaihi wassalam mengajarkan supaya umatnya menjadi jujur (benar), amanah, menyampaikan (berpesan-pesan) serta bijaksana. Maka dengan ajaran seperti itu baginda percaya bahwa kaumnya tiadalah kurang sedikitpun ajarnya kerana mereka berpegang teguh kepada empat sifat itu. Memanglah itu sifat nabi namun sifat itulah nabi bawa untuk umat islam seisi alam supaya kita memiliki sifat seorang islam. Sifat empat itu adalah cerminan muhammad. Maka membiaklah islam itu tanpa perlu 'dikepung-kepung' oleh baginda kerana baginda tahu sifat itu adalah mulia. Biar dikalangan orang islam atau bukan islam pada waktu itu. Bukankah dalam al-quran telah nyata bahawa "kamu islam itu bersaudara"? Apakah kalam-kalam daripada ayahanda-ayahanda bahawa saudara kamu itu adalah dikalangan ahli baiah kamu sahaja akan digunapakai? Apakah tuhan telah menipu? 

19119

Ini penulisan aku untuk tahun baru. Sekian lama aku tak menulis sebab aku alami sedikit kesulitan dalam menangani inner peace dan outer peace aku ni. Dengan assignment, tugasan kerja, anak-anak dan isteri kat rumah ni perlu juga diuruskan jiwa-jiwa depa ni. Jadi aku ambil jalan dengan cara selesaikan satu persatu masalah tu. Assignment tu macam biasa la aku buat sikit-sikit, agak-agak dah jem tu aku berenti sat, esok aku sambung lagi. kadang satu hari tu dua baris ja aku taip. kikikiki.....sorry yer group member, sebab tu la aku lambat buat kerja kumpulan.

Bab kerja macam manapun kena kerja la dan mesti cintakan kerja tu. Pepatah mat saleh ada kata "If you don't do what you love, then you must love what you do." Simple. Bab kerja ni dah macam-macam kerja aku dah buat, dan aku sedar mana ada kerja yang senang. Kerja mesti challenge barulah kita akan grow. Challenge bukan bermaksud pressure, sebab pressure takkan mendatangkan kerja yang berkualiti. Challenge yang membuatkan kita semakin hari semakin berkualiti. Buat sesuatu yang mencabar kepandaian kita. Biar kita bodoh hari ini dengan melakukan perkara yang mencabar diri kita daripada kita bodoh selamanya kerana takut mencuba.

Last sekali bab isteri dan anak-anak. Aku bawak depa pi bercuti. Setel. Isteri ni sungguh la kuat. Depa basuh, sidai, lipat kain, kemas rumah, jaga anak, jaga makan  minum kita yang lelaki ni, dan banyak lagi la depa buat. Apa salahnya sekali sekala tu bagi BONUS kat depa la. Bahagian zahir kena bagi, bahagian batin pun kena bagi juga la. Batin tu bukan bab malam jumaat ja, itu syok kat hang! Batin ni....jiwa la. Happy ka, sedih ka, kemurungan ka, semua tu kena amek tau. Jangan ingat nak sedap saja.

Jadi ni la aku share sikit sebanyak apa aku buat hujung tahun lepas sampai masuk tahun baru ni. Nak habaq kata yang aku ni pun tak terlepas dari sakit kemurungan. Cuma tak la kronik sangat macam orang lain yang sampai ada yang bunuh diri tu. Ianya normal. Sebab kita manusia ada batasnya. Kita ada limit. Sampai satu tahap ada masalah yang kita rasa sangat berat tak tertanggung. Ada situasi yang kita rasa kita tak mampu untuk atasinya. Cuma kita tak mampu lari dari masalah sebab dia macam bayang-bayang, bila kita berselindung dia akan hilang tapi bila kita keluaq balik bayang-bayang tu akan muncul semula. Cara nak setel dengan dia takdak cara lain iaitu dengan hadapi masalah tu. Biaq lambat asalkan kita progress. Dilakukan berterusan. "Titisan ayaq pada batu boleh buat batu tu berlekuk. Bukan sebab ayaq tu keraih tapi sebab dia tak berenti menitis."

Sejahteralah wahai sahabat~


PANTUN SIFAT 20


*1. WUJUD*
Wujud ALLAH wajib ada
Wujud kita harus sahaja
Wujud ALLAH dapat dirasa
Namun ia tak dapat diduga.

*2. QIDAM*
Ada ALLAH, tiada mula
Sejak azali, Dia sedia
Ada kita diciptakanNya
Dari tiada kepada ada.

*3. BAQA*
Ada ALLAH, kekal sentiasa
Tiada yang mengubahNya
Ada kita binasa akhirnya
Datang dariNya, pulang kepadaNya.

*4. MUKHOLAFAH LIL HAWADIS*
Ada ALLAH, tiada serupa
Tak berbentuk dan berupa
Tak bertempat di mana jua
Tidak takluk pada masa.

*5. QIAMUHU BI NAFSIHI*
Ada ALLAH, sendiri sahaja
Tak berhajat pada apa jua
Cukuplah Dia dengan DiriNya
Bahkan kita yang perlu padaNya.

*6. WAHDANIYYAH*
Ada ALLAH, Esa sahaja
Tidak berbilang apa pun jua
Tidak bersusun dari apa-apa
Anak tiada bapa pun tiada.

*7. QUDRAT*
Ada ALLAH, Pemilik Kuasa
Kita hanya dikuasa jua
Kuasa ALLAH tiada terkira
Kuasa kita terbatas jua.

*8. IRADAT*
Ada ALLAH, Kehendak MilikNya
Kehendak kita kehendakNya jua
Tiada yang dapat mengatasiNya
Pasrahlah kita kepadaNya.

*9. ILMU*
Ada ALLAH, Ilmu MilikNya
Kita jahil tak tahu apa-apa
Dialah yang Maha Bijaksana
Semua takdirNya elok belaka.

*10. HAYAT*
Ada ALLAH, Hayat MilikNya
Tidak mati mahupun binasa
Dialah yang kekal jua
Lemahlah kita tiada berdaya.

*11. SAMA'*
Ada ALLAH, Dengar MilikNya
Tiada apa yang sunyi dariNya
Tiap kata didengarNya jua
Maka berwaspadalah kita.

*12. BASYOR*
Ada ALLAH, Lihat MilikNya
Tiada dapat selindung dariNya
Zahir batin dilihatNya jua
Baik buruk pasti dihitungNya.

*13. KALAM*
Ada ALLAH, Kata MilikNya
Kita makhluk kelulah jua
Tiada kata seindah KataNya
Al-Quran itu pengzahirannya.

*14. KAUNUHU TA'ALA QADIRAN*
Ada ALLAH, Pemilik Kuasa
Kita hanya dikuasa jua
Kuasa ALLAH tiada terkira
Kuasa kita terbatas jua.

*15. KAUNUHU TA' ALA MURIDAN*
Ada ALLAH, Kehendak MilikNya
Kehendak kita kehendakNya jua
Tiada yang dapat mengatasiNya
Pasrahlah kita kepadaNya.

*16. KAUNUHU TA'ALA 'ALIMAN*
Ada ALLAH, Ilmu MilikNya
Kita jahil tak tahu apa-apa
Dialah yang Maha Bijaksana
Semua takdirNya elok belaka.

*17. KAUNUHU TA'ALA HAYYAN*
Ada ALLAH, Hayat MilikNya
Tidak mati mahupun binasa
Dialah yang kekal jua
Lemahlah kita tiada berdaya.

*18. KAUNUHU TA'ALA SAMI'AN*
Ada ALLAH, Dengar MilikNya
Tiada apa yang sunyi dariNya
Tiap kata didengarNya jua
Maka berwaspadalah kita.

*19. KAUNUHU TA'ALA BASHIRON*
Ada ALLAH, Lihat MilikNya
Tiada dapat selindung dariNya
Zahir batin dilihatNya juaj
Baik buruk pasti dihitungNya.

*20. KAUNUHU TA'ALA MUKTAKALIMAN*
Ada ALLAH, Kata MilikNya
Kita makhluk kelulah jua
Tiada kata seindah KataNya
Al-Quran itu pengzahirannya.

*Kita hamba lemahlah jua*
*Tiada berdaya, tiada berupaya*
*KepadaNya berpasrahlah kita*
*Baru kita hidup bahagia...*

Ujian level? GOD

Dalam al-quran tuhan ada berfirman "Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan: "Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi? (Al-Ankabut: ayat 2) Ayat ini menerangkan bahawa untuk kita sebagai muslim diiktiraf keimanan kita kepada Tuhan maka hendaklah diuji dahulu.

Terkadang dalam hidup ini kita berasa lemah dan tidak berdaya saat diuji. Kita juga mempersoalkan mengapa Tuhan menguji kita sedemikian berat. Apakah Dia tidak tahu bahawa kita ini tidak berdaya?

Sepertimana kita diiktiraf sebagai pelajar yang yang cemerlang disekolah, diuniversiti, kita akan melalui siri ujian akhir yang mana ia menjadi penentu kepada tahap pencapaian akademik kita. Manakala ujian tersebut pula adalah mengikut standard yang telah ditetapkan oleh pihak sekolah dan daiversiti. Semua pelajar diberi kertas ujian yang sama bergantung kepada subjek yang diambil.

Lain pula ujian dari Tuhan. Dia Maha Bijaksana melebihi sesiapa pun. Ujian Tuhnn tidak sama seperti ujian yang manusia cipta. Tuhan menguji setiap manusia mengikut kemampuan masing-masing. Ujian yang kita lalui tidak sama kerna kemampuan kita juga tidak sama.

Jika ingin menguji seseorang, beri kepercayaan kepadanya dengan menceritakan sesuatu yang dianggap rahsia, lalu nanti lain masa kita perhatikan samada cerita itu telah bocor. Maka disitu kita tahu orangnya siapa yang tidak amanah itu. Boleh juga diuji dengan memberi barang sebagai simpanan. Sama saja.

Sebenarnya, Dia Maha Mengetahui. Yang diuji sebenarnya bukanlah kempuan mengatasi ujian tersebut, hakikatnya ialah supaya kita sedar segala daya upaya itu milik Dia. "La haulawala quatta illa billah". Itu sebabnya ada firman Tuhan "Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (QS. Al Baqarah: 216). Ini menunjukkan bahawa segalanya sepatutnya diserahkan kepada Allah. Dia yang menguji maka pada Dialah segala solusi.

Persepsi - Kesilapan dalam menilai

Kita hari ini cenderung dengan anggapan serta andaian terhadap sesuatu perkara. Ia bukan sahaja melibatkan sesuatu individu itu malahan ia juga melibatkan seluruh pandangan terhadap alam, kehidupan, agama, pekerjaan, gaya hidup serta lain-lain lagi.

Apa itu persepsi? Ia adalah andaian gred atau tanda aras yang diletakkan pada sesuatu subjek yang bilamana ia dilakukan maka akan menambah nilai tambah kepada sesuatu itu. Kita boleh katakan kereta mewah itu lebih bagus dan selesa apabila dipandu. Ya ia tidak salah akan tetapi ianya tetaplah kereta juga walau anda hanya memandu sebuah kereta kancil.

Seperti contoh, manusia antara lelaki dan wanita yang mencari cinta sejati maka mereka akan melihat kepada pelbagai ciri serta aspek yang ada pada pasangan pilihan masing-masing. Ada yang berkehendakkan pasangan mereka itu lawa, bergaya, kaya, setia, rajin, punya kerjaya, mempunyai kenderaan yang besar serta mewah dan ada pula golongan yang tidak kisah apa adanya. Sebenarnya mereka ini telah terkena suatu penyakit iaitu 'persepsi'. Ini kerana dalam hubungan yang melibatkan pasangan yang sebenarnya wujud hanyalah perasaan 'cinta'. 

Jika anda perhatikan sekeliling anda maka anda akan faham maksud saya. Terkadang manusia berasa tidak logik melihatkan pasangan yang kelihatan tidak sepadan langsung pada pandangan mereka. "Dah la gemok, muka pun huduh tapi awek dia tu cun gila. Ini mesti sebab dia orang kaya berduit." Ini salah satu contoh persepsi yang selalu kita lihat. Ianya mungkin ada benarnya juga akan tetapi di situ tetap wujud perasaan cinta itu iaitu cinta kepada harta disebut sebagai 'materialistik'.

Persepsi yang paling besar masa sekarang ini adalah berkaitan agama. Manusia beranggapan berpakaian seperti arab itu adalah Islam. Ternyata mereka salah. Islam bukanlah terletak pada pakaian sedangkan ia sebenarnya terletak pada akhlak. Pernah dengar atau terbaca kata masyhur islam "aku berada di sebuah negara, aku melihat islam didalamnya namun mereka bukan muslim. Aku berada dinegara yang lain, aku melihat muslim didalamnya akan tetapi aku tiada nampak pula islam." Adakah anda faham apa yang dimaksudkan?

Akibat penyakit persepsi menyebabkan kita pada hari ini menganggap orang lelaki berambut panjang adalah orang jahat. Manusia yang memakai kot bertali leher, berambut nipis itu orangnya baik dan jujur. Jadi tidak hairan mengapa begitu ramai rakyat di Malaysia mudah terkena tipudaya scam.

Bagi ahli spiritual, apa yang dilihat oleh mereka itu adalah 'soul' atau jiwa. Jiwa ini boleh dilihat menggunakan hati. Seperti ketika anda memejamkan mata, disuruh memegang sesuatu benda. Anda dapat nyatakan benda yang disentuh kerana anda tahu benda itu apa. Anda dapat melihatnya walaupun tanpa menggunakan mata. Dengan cara ini, kita dapat membuang semua persepsi gila yang selama ini merajai akal fikiran kita.

Hati adalah Raja segala

Dalam hadis nabi Muhammad pernah dikatakan bahawa "dalam diri manusia itu ada seketul daging yang jika ia baik maka baiklah sekalian tubuh, apabila ia buruk maka buruklah sekalian tubuh. Iaitu adalah hati." Oleh itu disini bolehlah kita sifatkan bahawa hati itu adalah raja segala tubuh badan samada zahir mahupun yang batin.

Maka dengan itu, pertama-tama sekali yang paling perlu dipelihara ialah hati itu sendiri. Saya sendiri dulunya dalam penulisan saya pernah salah faham bahawa pemikiran yang bersih mampu untuk menjernihkan hati. Tapi sebenarnya saya salah. Hati yang bersihlah yang dapat menjernihkan pemikiran kita daripada segala fikiran kotor serta perbuatan keji dan mungkar.

Dengan sebab itu, dalam penulisan kali ini saya kongsikan pengalaman saya setelah berdiam seberapa lama dalam penulisan kerana saya mencari kebenaran yang sebenar-benarnya. Kebenaran dimana apabila sudah dapat dipegang akan kebenaran itu, walau apa pun yang mendatang kepada diri ini, kebenaran akan tetap sebagai kebenaran. Tidak akan diistilahkan sebagai bathil.

Untuk itu, cara meditasi yang selama ini difokuskan di kepala kini diubah ke hati (jantung). Caranya juga sama, rasakan jantung kalian sepertimana ketika kita menggenggam sebatang pen, rasa genggaman itu diolah kepada rasa genggaman pada hati. Bukanlah meramas ataupun menghenyak, hanya sekadar rasa dipegang. Dari situ proses meditasinya sudah bermula. Aturan nafas naik turun secara tertib sehingga timbul ketenangan. Bebaskan hati dari penghadang yang kita ciptakan, supaya ia bebas merdeka. Seperti keadaan di taman-taman bunga yang terdapat sungai mengalir.

Proses itu diteruskan seberapa kerap yang mampu. Santai saja. Lama-kelamaan fikiran akan mulai jernih dan tidak lagi serabut. Cubalah untuk ketahui hasilnya.

Sahabat

Dari masa lalu sehingga sekarang sudah banyak keadaan yang aku lalui. Berbagai jenis kawan yang aku jumpa. Juga pelbagai kerenah yang aku kenal. Cuma yang paling best sekali bila kita jumpa manusia yang bergelar sahabat.

Sahabat pada asalnya adalah merupakan seseorang yang asing pada aku, seterusnya mula berkawan dan akhirnya layah bergelar sahabat. Untuk seseorang itu layak aku gelar sebagai sahabat hanya setelah melalui beberapa proses yang pada aku perlu supaya penggunaan perkataan sahabat itu tidak dilacurkan sesuka hati.

Dahulu pernah ada beberapa kawan yang sering mengungkapkan perkataan "kita sahabat dunia akhirat" tak kurang juga "sahabat sampai mati" akan tetapi mereka-mereka ini hanya akan menggelarkan kita sebagai sahabat mereka apabila kita menurut apa pengaturan dan kehendak mereka sahaja. Akan tetapi apabila kita memilih pengaturan yang berbeza maka kita sudah mereka gelarkan sebagai "sudah jauh menyimpang". Menyimpang itu pada aku cuma akibat aku memilih jalan sendiri dan jalan itu cumalah menjadi diriku sendiri.

Menjadi diri sendiri pada aku bukanlah bermaksud anda berbuat sesuka hati tanpa batasan. Yang aku maksudkan ialah kehidupan yang aku pilih tidak lagi dipengaruhi oleh siapa-siapa. Aku fikir, aku kaji dan aku perbetulkan diri aku tanpa perlu diarahkan siapa-siapa. Bermakna aku yang menguruskan hidup tanpa perlu diarahkan bagaimana aku perlu hidup.

Maka disitulah aku mulai kenal akan manusia yang bergelar sahabat. Aku memiliki beberapa sahabat. Bilangannya tak ramai, tak juga sedikit. Sederhana saja. Atas kapasiti apa yang sebabkan aku gelar mereka sahabat? Mereka ini telah diuji dan terbukti terpuji, apabila menunjukkan sifat jujur, amanah, menasihati dan bijaksana.

Ramai manusia yang gagal pada permulaan kerana tidak jujur dengan mengharapkan sesuatu dari diri kita. Seperti yang aku katakan pada awal tadi, apabila kita tidak lagi menurut kehendak mereka maka kita dikatanya sudah menyimpang. Sedangkan sahabatku tidak pernah pertikai akan haluan yang aku pilih asalkan ia tidak memudaratkan dan melampaui batas. Mereka faham dan memahami. 

Pernah suatu ketika aku memakai lebai kemana saja. Aku mahukan imej yang nampak baik dan memberi kesan positif pada kelilingku. Tapi, aku rasa benda tu tak sesuai. Memandangkan manusia pada waktu itu memandang lebai itu sebagai simbol kealiman kepada tuhan, maka aku tinggalkan. Aku tak mahu manusia salah faham antara agama dan pemakaian. Agama islam adalah ad-din iaitu cara hidup dan cara hidup dibuktikan melalui sifat serta perangai. Jikalau anda ustad sekalipun jika sikap anda suka mencarut dan memaki hamun maka anda tidak layak menerima penghormatan dari saya. Sebab aku kenal diriku serta kemampuan diri sendiri, bukanlah manusia suci melainkan pendosa. Akan tetapi sifat manusia gila menggunakan agama sebagai benteng merupakan manusia hina.

Sahabat yang paling akrab sekali dengan diriku tidak lain adalah diriku sendiri. Perkara pertama sekali yang aku lakukan adalah jujur/benar dengan diriku sendiri. Jika aku rasakan tidak maka tindakanku perlulah seiring. Kedua semestinya aku amanah dengan diri sendiri. Amanah dengan akal, hati serta tubuh badanku. Ketiga menasihati diriku sendiri supaya setiap hari adalah sesuatu yang baharu. Dan akhir sekali bijaksana dalam pemikiran, rasa serta tindakan. Bertindak melulu itu sifat orang bodoh.

Itulah antara ciri-ciri sahabat. Aku cerita supaya anda tahu siapa yang patut digelar sahabat. Supaya anda lebih sedar dengan sekeliling anda, jangan mudah termakan kata. Baru kenal sudah mahu gelar sahabat. Belum lagi diuji dengan dugaan, barangkali apabila kesusahan mereka yang dahulu lari. Jangan terpedaya dengan perwatakan serta pemakaian. Pelakon lebih hebat wataknya, penyamun lebih kemas pakaiaannya, pengacara lebih hebat cakapnya. Nak tahu, uji dahulu.


Kebangkitan melayu!

Melayu suatu ketika dulu terkenal dengan kependekaran, malah tidak kurang juga dengan kebijaksanaan mereka. Kewujudan empayar melaka, dan kedah tua menjadi bukti kehebatan ilmu kepakaran melayu itu berada pada tahap tinggi.

Jika kita melihat suatu masa dulu, pemakaian tengkolok pada orang melayu melambangkan ketajaman akal fikiran mereka. Kini pemakaian songkok lebih sinonim dengan melayu yang menjadi lambang mendaulatkan islam. Kalau dulu keris menjadi senjata bagi orang melayu untuk membela diri, namun kini keris hanya digunakan dalam latihan persilatan ataupun sebagai perhiasan.

Apabila dunia sudah semakin moden, identiti melayu semakin berevolusi. Kini bangsa melayu sudah tidak menyelitkan keris dipinggang, keris kini menjadi simbolik kepada ketajaman akal fikiran. Namun menjadi kelemahan juga apabila melayu menggunakan ketajaman keris pada otak untuk mencela atau mengkritik serta mempertikai tanpa memikirkan akibat yang bakal dicetuskan. Seperti contoh baru-baru ini kritikan mengenai institusi agong di Malaysia.

Walaupun melayu mengalami perubahan seiring arus dunia moden, namun perkara seperti itu tidak dapat diterima akal kerana perbuatan mempertikai institusi agong akan mengakibatkan runtuhnya tiang seri pada sesebuah rumah. Oleh sebab itulah melayu cuba mempertahankan institusi agong dengan sedaya upaya mereka.

Kita akan dapat melihat selepas ini ramai pihak yang mengaku diri mereka daripada NGO ataupun dari pelbagai lapisan akan turun menyatakan bantahan terhadap mereka yang mempertikai tentang institusi agong. Jelas disitu bahawa 'tiang seri' melayu itu jangan digugat kerana ia akan meruntuhkan budaya melayu itu sendiri.

Oleh itu, kita tidak mampu menidakkan hak melayu lain untuk memperjuangkan institusi agong kerana melayu adalah milik melayu. Ia bukannya menjadi milik ekslusif sesebuah badan NGO ataupun mana-mana institusi. Walaupun begitu, kepada melayu yang benar-benar jujur serta amanah dalam mempertahankan kedaulatan melayulah yang layak mendapat dampingi institusi agong. Kerana menjaga kedaulatan melayu adalah hak mutlak melayu itu sendiri.

Akhir kata, tidak perlu dipertikaikan siapa yang lebih terkedepan dalam mempertahankan institusi agong kerana mempertahankan kedaulatan melayu itu adalah hak orang melayu. Jika sekiranya institusi agong/beraja tidak dipertahankan maka identiti melayu itu akan hilang selama-lamanya. Jangan lupa lihat pada sejarah, apa jadi kepada negara yang sudah hilang rajanya? Lihat pula jepun yang masih memiliki maharaja, bagaimana budaya mereka terpelihara dengan sangat baik.

Putih merah antara tersirat dan tersurat

Mungkin ramai dikalangan masyarakat masih belum mengetahui mengenai kewujudan gerakan 'bawah tanah' yang menggelar diri mereka sebagai kumpulan 'putih' atau kumpulan 'merah'. Apakah sebenarnya putih dan merah ini? Dan apakah sebenarnya yang dibawa oleh mereka?

Ramai dikalangan masyarakat pada hari ini terutama anak muda telah salah faham mengenai perjuangan putih dan merah. Pada fahaman mereka putih itu adalah merupakan perjuangan tersirat yang perlu disembunyikan kerana ia lebih membawa kearah keagamaan, manakala merah pula lebih ekstrim sedikit kerana selalu dikaitkan dengan kumpulan kongsi gelap serta nombor-nombor kod yang pelbagai.

Apakah itu perjuangan putih? Putih itu mendapat nama atas kesucian warna tersebut melambangkan kesucian agama. Dalam perjuangan putih, ia merujuk kepada perjuangan 'fiisabilillah' iaitu berjuang ke jalan Allah. Jalan apa? Iaitu mentauhidkan Allah. Para pejuang putih akan memakai slogan 'amar makruf nahi munkar' serta moto 'alif, ba, ta". Amar makruf itu ialah dengan mengEsakan Allah, dan nahi munkar itu ialah tidak mensyirikkan Allah. Alif, ba, ta merujuk kepada agama, bangsa, dan tanah air.

Ada yang berpendapat bahawa segala yang makruf adalah menjadi tunjang utama perjuangan putih. Ya, jika merujuk kepada moto yang mereka bawakan. Apabila merujuk kepada 'fiisabilillah' ia merujuk kepada mengEsakan Allah. Adalah menjadi salah faham masyarakat bahawa golongan kumpulan putih berbai'ah untuk taat setia dan melalsanakan solat serta segala perkara fardhu yang lain, sedangkan sebagai seorang islam perkara tersebut sudah memang diwajibkan. Tidak perlu anda berbai'ah untuk melakukan semua itu. Ia sememangnya wajib bagi anda beragama islam!

Maka demi kemakmuran agama, bangsa dan tanah air, hendaklah kumpulan putih ini untuk menyebarkan ilmu tauhid kepada sekalian umat manusia. Akan tetapi masyarakat hari ini telah salah faham dengan menganggap kumpulam tersebut sebagai kumpulan samseng, dan terdapat juga ahli kumpulan putih yang mempergunakan kumpulan untuk tujuan jahat serta berbuat zalim. Ianya melanggar etika sebenar perjuangan putih yang asli. Kita boleh lihat bagaimana anak muda hari ini menjadi tidak menentu serta agama sudah tidak lagi dihormati. Maka wujudlah kumpulan raver dan yang semacam itu.

Bagaimana pula dengan kumpulan merah? Jangan anda salah faham dengan kumpulan 'baju merah' yang dibawa oleh jamal pak tongkol. Itu hanyalah merupakan kumpulan samseng jalanan yang cuma pandai melakukan provokasi. Merah yang sebenarnya adalah merupakan perjuangan sebuah ideologi. Ideologi yang popular suatu ketika dahulu adalah bersatu, aman, sejagat. Motif perjuangan adalah untuk melahirkan generasi yang harmoni hidup berbilang kaum. Itulah sebabnya ahli kumpulan merah yang tiada pengetahuan hanya akan berkata bahawa merah ini ada campur berbilang bangsa akan tetapi mereka tidak tahu apa hala tuju sebenarnya perjuangan merah.

Terdapat juga kumpulan yang mengaku diri mereka sebagai merah sedangkan mereka ini merupakan pejuang komunis suatu ketika dahulu. Komunis dan merah yang asli adalah merupakan dua entiti yang berbeza. Tidak dinafikan terdapat juga kumpulam merah asli ini didalam kumpulan komunis suatu masa dahulu kerana perjuangan menentang penjajah memerlukan senjatapi serta angkatan yang besar. Maka pada ketika itu komunis telah mendapat bekalan senjatapi dan ketenteraan oleh askar british. Ia merupakan peluang yang boleh digunakan untuk melawan penjajah.

Walaupun begitu, ideologi komunis bukanlah ideologi merah yang sebenar. Komunis tidak mendaulatkan undang-undang dan tidak percayakan tuhan sedangkan kumpulan merah yang sebenarnya sangat percaya kepada tuhan. Maka dengan ideologi yang dibawa oleh kumpulan merah telah berjaya memupuk semangat bersatu padu dikalangan masyarakat yang berbilang kaum. Namun akibat salah faham daripada segelintir ahli yang mengaku merah maka mereka telah menjadikan kumpulan merah ini terlihat seperti sebuah kongsi gelap dan institusi samseng.

Merah yang sebenarnya sangat berpegang kepada ideologi. Seperti contoh agama, ekonomi dan sosial. Agama menjadi tunjang, maka selepas itu perlulah mempunyai ekonomi untuk mengukuhkan sesebuah institusi dan perlu menjana hubungan sosial berakibat daripada kita tinggal berjiran serta majmuk. Maka dengan pegangan ideologi tersebutlah mereka menggelarkan diri mereka kumpulan merah. Merah melambangkan perjuangan, perjuangan ideologi.

"Anda mampu membunuh sosok tubuh seorang pejuang, namun ideologi yang dia bawa akan hidup lagi 100 tahun."

Dapat disimpulkan disini bahawa kumpulan putih jika tidak dijaga akan menjadi kotor. Sepertimana kumpulan politik yang membawa nama islam, jika ahlinya berbuat buruk maka islam akan mendapat nama buruk. Kumpulan merah pula, apabila ia tidak dikawal maka akan lahir golongan yang ekstrim yang secara membabi buta melakukan gerakan melanggar undang-undang, sepertimana yang dilakukan oleh kumpulan jamal pak tongkol. Berpada-padalah dalam gerakan, dan yang paling penting tahu nilai serta hala tuju perjuangan. Bukannya ikut membabi buta.

I am a free thinker

Setelah negara Malaysia dikejutkan dengan kekalahan 'gergasi' berusia 62 tahun pada 9 mei baru-baru ini, kini aku kembali menulis sebuah kisah hidupku yang tertangguh.

Melihat kepada keadaan bagaimana sebuah negara yang dipimpin selama 62 tahun telah bertukar pemerintahan hanya dengan sekelip mata? Apakah masyarakat hari ini sudah kecewa ataupun sudah tidak pedulikan apa yang bakal terjadi asalkan hati mereka puas menggulingkan kerajaan yang sebelum ini?

Menurut diriku, aku lihat masyarakat hari ini sudah mula menjadi 'freethinker'. Anda jangan salah faham istilah tersebut kerana ia bermaksud 'berfikiran bebas'. Bukanlah seperti mana mereka yang tidak percayakan agama itu. Freethinker membawa maksud berfikiran bebas. Fikiran kita tidak lagi disekat-sekat dengan doktrin yang menakut-nakutkan kita seperti takutkan hantu, takutkan polis, takut nak fikir pasal ekonomi, takut nak ada komitmen rumahtangga, takut memiliki tanggungjawab dll.

Otak manusia semuanya dijadikan serupa, tiada yang terkurang. Maka pergunakan otak kita sepenuhnya akan membuatkan kita menjadi manusia yang amanah serta tidak menzalimi otak dengan tidak menggunakan ia secara sepenuhnya. Sekiranya kita memaksimakan penggunaan otak, maka kita akan merasakan bagaimana rasanya yang dikatakan sebenar-benar bebas. Dalam dunia zahir mungkin kita dalam kesulitan akan tetapi dalam dunia batin kita adalah bebas mau menjadi apa. Sejauh mana kita berani untuk menjelajah fikiran kita sendiri maka sejauh itulah yang kita mampu capai di dunia realiti. Jangan salah anggap dengan angan-angan, ianya adalah sebuah 'fikiran'.

Telah ramai ikon-ikon yang berjaya mengakui bahawa keberanian kita untuk berfikir dapat menentukan sejauh mana kita berani untuk melangkah di dunia nyata. Berfikir yang dimaksudkan bukanlah seperti angan-angan yang hanya menunggu 'bulan jatuh ke riba'. Berfikir yang dimaksudkan ialah sekuat mana mental kita berani untuk berfikir untuk 'counter' dan 'attack' sewaktu emosi kita sedang lemah kecewa ataupun sewaktu peluang sedang menjengah tiba.

Jangan takut berfikiran bebas sedangkan dalam islam kita bebas untuk berfikir apa sahaja. Apabila kita sedar bahawa apa yang difikirkan itu menjadi kesalahan, maka kita tinggalkan perkara itu dan teruskan berfikir perkara yang lain. Sebagai contoh berfikir membunuh diri atau membunuh manusia lain, apakah anda 'rasa' ianya perbuatan yang amanah? Sudah pastinya tidak. Kecuali jika di medan perang atau setelah kita dianiaya dengan pembunuhan juga. Oleh itu jangan salah anggap dengan fikiran anda. Sebab itulah masyarakat islam dahulu ramai yang bijak pandai. Pakar astronomi, pakar bedah, pakar matematik dsb. Ini kerana tiada halangan dalam berfikir. Anda bebas!

Dapat kita ketahui bahawa selama ini masyarakat berasa sangat takut sehinggakan mereka mencipta 'penghadang' kepada pemikiran mereka sendiri. Perbuatan tersebut merosakkan ciri-ciri insan yang sempurna yang telah diwahyukan oleh Allah bermaksud "telah aku jadikan insan itu sebaik-baik kejadian." Tidakkah kita masih tidak mahu berfikir?

Mata yang melihat segalanya

Dalam istilah spiritual kita menggelarkan "mata yang melihat segalanya" itu sebagai mata ketiga atau juga sebagai mata satu. Ini kerana kedua-dua mata asli kita kebiasaannya digunakan untuk tengok sedangkan mata satu digunakan untuk melihat.

Simbol mata satu.

Apa bezanya tengok dan melihat? Tengok ini lebih kepada memandang sesuatu dengan gambaran visual yang ternampak sedangkan melihat ini menjurus kepada penelitian visual. Seperti sebuah pohon yang rendang, jika anda hanya tengok maka anda tidak akan dapat meneliti setiap perincian yang ada pada pohon tersebut. Berlainan pula apabila anda melihat pohon tersebut. Ini kerana apabila anda sedang melihat sesebuah pohon itu, anda akan melakukan penelitian untuk memperincikan setiap aspek yang ada pada pohon tersebut. Inilah yang kita tidak dapat bezakan diantara tengok dan melihat. Kita menyangkakan kedua-dua perbuatan tersebut adalah sama.

Bagaimana pula dengan orang buta? Bagaimana cara yang membolehkan mereka untuk nampak sesuatu sedangkan mata mereka buta?

Gambarajah memberitahu bahawa melihat menggunakan hati dan visualnya akan muncul melalui kepala. 

Melihat menjadi bukti bahawa penglihatan itu boleh wujud walaupun dalam kegelapan sekalipun. Orang buta mampu melihat dengan penglihatan mata hati mereka. Itulah sebabnya wang kertas, butang lift, kitab al-quran dihasilkan khas untuk orang buta dengan penghasilan tulisan kod timbul yang boleh digunakan untuk golongan buta merasa menggunakan jari mereka supaya mereka dapat melihat apakah tulisan yang tertera. Walaupun mereka itu tidak dapat tengok menggunakan kedua biji mata mereka akan tetapi mereka mampu melihat melalui pancaran mata hati mereka. Kerana mereka melihat melalui 'penglihatan' mata hati mereka. Begitu samalah dengan kita juga. Mata satu itu adalah mata hati. Melihat di hati, visual dikepala.

Dalam spiritual malaya, saya banyak memberikan saranan dan pedoman bagaimana cara melihat menggunakan mata hati. Cara yang sangat sederhana sekali. Kelebihannya mata yang melihat segala ini mampu melihat kecurangan sesuatu individu ataupun organisasi, mampu mencabut topeng-topeng yang melekat pada wajah penyamun ataupun penyangak yang berwajah wakil rakyat ataupun menteri, mahupun sesiapa saja disekeliling dan dikalangan anda sendiri. Anda praktikkan dan anda rasainya sendiri.

Lord of the ring

Perkara ini sebenarnya tak pernah aku kongsikan dengan sesiapa. Aku rasakan terlalu privasi dan jika dikongsikan pun bukanlah ada orang nak kisahkan sangat pun. Tetapi sejak kebelakangan ni aku tengok persekitaran yang seperti kehairanan dan dalam keadaan syak-wasangka apabila selalu melihat aku mengenakan sebentuk cincin yang agak unik pada penglihatan mereka. Aku tak risaukan diri aku ini dituduh syirik ataupun ada "memakai" sekalipun, yang aku risau sekeliling aku yang akan jadi syirik dengan mempercayai kekuasaan selain Allah, Maha Raja Segala Raja itu sendiri.

Cincin yang aku sebutkan tu sebenarnya berasal daripada seorang kawan yang sudah tak mahu lagi dengan cincin tersebut. Dia nak buang jadi aku ambil la. Asal cincin itu memiliki batu cincin yang sudah sedikit pecah pada permukaan atasnya. Nampak huduh dan tak menarik bagi aku jadi aku keluarkanlah batu tu. Nak jadikan cerita pulak suatu masa dulu makcik aku pernah mintak tolong aku carikan dia kayu yang kononnya boleh tangkis gangguan makhluk halus ataupun aura-aura kotor ni. Dan pada masa dulu ni aku cukup berminat sangat kalau bab-bab benda yang melibatkan perkara mistik ni. Jadi aku pun jumpa la seorang brader sunan apa tah nama gelaran dia tu, kawan aku yang rekemen. Aku pun beli lah sebentuk kayu yang direka khas untuk buat loket. Katanya kayu tu jenis 'gemunggal' atau dikenali sebagai teras kelo. Jadi aku pun beli la dengan dia dan dia hadiahkan 2 lagi bentuk kayu jenis yang sama. Satu tu aku bagi makcik aku la sebab dia yang bagi duit untuk aku belikan untuk dia kan, satu bentuk tu aku buat rantai tapi dah hilang sekarang ni dan yang last tu aku masukkan dalam sarung cincin yang aku buang batu cincin dia tu. Jadi ini lah hasilnya! 


Aku namakan cincin ni namanya "Sang Sapurba" sempena nama mitos raja di tanah melayu yang dikatakan bersusur galur keturunan Iskandar Zulkarnain.

Asalnya cincin ni tiada langsung ukiran pada permukaannya. Nampak kosong dan biasa sahaja. Jadi aku pun rasa macam tak lengkaplah kalau disarungkan cincin tu pada jari kelingking aku ni. Oleh sebeb itu lah aku buat satu ukiran pada permukaan kayu tersebut. Kalau tengok betul-betul hangpa akan perasan yang ukiran itu sebenarnya adalah sebuah kaligrafi. Kaligrafi ni sebenarnya tak semestinya semacam yang kita belajar di sekolah sahaja. Kaligrafi ini ada berbagai macam. Jadi meh sini aku terangkan apa yang ada pada ukiran kayu cincin kesayangan aku ni.



Tulisan pertama yang di atas sekali tu sebenarnya adalah tulisan "mim ha mim dal" iaitu 'Muhammad'.


 Kaligrafi di bahagian bawah tu pulak adalah kalimah "alif lam lam ha" iaitu 'Allah' yang ditulis dengan keadaan "mirror". Kenapa mirror? Kenapa huruf "alif" ditengah dan bertindih dengan huruf "lam" dan kenapa pula letaknya di bawah dan bukannya diatas?



Ok ini sebabnya kenapa aku ukirkan kaligrafi "Allah" itu dalam keadaan mirror adalah kerana ia bertujuan apabila aku memakai cincin tersebut maka tulisan itu akan nampak dalam tulisan sebenar sepertimana gambarajah diatas. Dengan itu, maka setiap kali aku melihat diluar pandangan mataku ini maka aku akan nampak "Allah" itu dahulu seterusnya barulah aku akan nampak makhluk itu sebagai ciptaan Allah. Maka dapatlah ia mengingatkan aku bahawa setiap segala sesuatu yang aku lihat itu sebenarnya adalah ciptaan Allah belaka. Huruf alif yang bertindih itu sebenarnya berlaku kesilapan semasa aku melakukan ukiran dan akibatnya aku sambungkan sekali dengan huruf lam dan kedudukan kalimah tersebut di bawah adalah kerana pada keyakinan aku adalah bahawa "Muhammad" itu adalah makhluk pertama yang diciptakan Allah dan kalimah nama Allah itu datang sesudahnya. Setelah Allah menciptakan makhluk bernama Muhammad maka Dia perkenalkan diri Nya dengan nama Allah.

Nama Muhammad itu aku letak di atas sebagai lambang penghambaan diri yang paling agung antara Rob dan kekasihnya. Bagaimana kisah cinta kekasih Allah bernama Muhammad yang menghambakan dirinya kepada penciptanya dengan tanpa meminta berlebihan. Cukup apa adanya, bersederhana sahaja. Muhammad itu adalah lambang hamba yang begitu patuh "saleh" dan begitu taat kepada Robnya. Tiada lagi contoh yang lebih setara dengannya. Sebab mengapa tulisan Muhammad itu tidak aku mirrorkan adalah kerana ia melambangkan diri aku sendiri yang sepatutnya menghambakan diri kepada Allah. Jika orang melihat cincin itu mereka akan dapat baca Muhammad tersebut dan keliru dengan kaligrafi di bawah. Maka yang mereka faham kaligrafi Muhammad itu melambangkan akulah sebagai pemakainya dan aku sepatutnya mengawal serta mengingatkan diriku supaya bersederhana sepertimana Muhammad dan mengamalkan sunnahnya iaitu benar, amanah, menerangkan dan bijaksana.

Tiadalah cincin aku ini memakai khadam-khadam dari kalangan jin serta iblis. Tiada gunanya berdamping dengan mereka-mereka itu sedangkan mereka juga makhluk ciptaan Allah. Lebih baik mengagungkan pencipta sekalian alam iaitu Allah itu sendiri sedang Dia itu Maha Besar. Sentiasa mengingat Allah dalam setiap hembusan nafas itu adalah lebih baik daripada perasaan curiga dan syak-wasangka terhadap seseorang. Kalau tidak tahu maka bertanyalah, jika tahu maka berkongsilah. Mungkin hang rasa hidup hang biasa-biasa saja pada pandangan diri hang tetapi pada diri seseorang yang lain mereka menganggap diri hang sebagai sumber inspirasi. Mereka menjadikan perjalanan hidup hang sebagai role model dan ikutan sehingga diri depa sendiri terkesan dengan setiap gerak geri, percakapan, pemakaian dan cara hidup hang. Terusklah menyebarkan rasa cinta. BECAUSE GOD IS LOVE!









Kebangkitan jiwa

Jiwa merupakan entiti kecil yang ada didalam diri setiap manusia. Jiwa itu sepertinya anak kecil yang perlu dijaga rapi seperti menjaga seorang bayi. Ia terkadang suka merengek, mintak dimanja, menangis, gembira dan kadangkala ia berada dalam kebingungan. Kelemahan kita untuk memahami jiwa boleh mengakibatkan kita mengalami jiwa kacau, dan kelemahan kita mengendalikan jiwa menyebabkan kita mengalami gangguan jiwa.

Sebagai seorang yang mengamalkan spiritual, cara yang paling sederhana untuk merawat jiwa adalah dengan menenteramkan jiwa tersebut. Jiwa itu bersifat ghaib akan tetapi kita mampu merasainya. Dengan mendalami rasa jiwa, kita mampu untuk menenteramkannya. Dengan cara yang betul, adalah mudah sebenarnya untuk menenteramkan jiwa cuma yang sukarnya adalah untuk mengekalkan ketenteraman itu.

Pertama sekali, kenal dahulu pusat yang ada pada tubuh badan kita. Jika dilihat secara zahir sudah tentu pusat yang ada pada perut itulah yang kita kenal sebagai 'pusat' akan tetapi pusat pada jiwa itu pula dimana? Pusat jiwa itu letaknya dipangkal hidung, lebih tepatnya pada titik antara dua kening. Jika anda amati dengan cara menarik nafas dengan perlahan-lahan, anda akan sedar bahawa nafas anda akan masuk lalu menyentuh titik tersebut. Itulah sebenarnya pusat kebatinan, fungsinya mampu merawat jiwa-jiwa manusia.

Caranya bermeditasi sangat sederhana sekali. Tarik nafas serta rasakan nafas menyentuh pusat kebatinan, diketika nafas masuk itu maka kosongkan fikiran anda. Fikiran kosong itu keadaannya seperti kita mengelamun akan tetapi kali ini kita tidak menggambarkan apa-apa, hanya semata-mata menghayati nafas itu. Lalu dihembuskan nafas itu dengan perasaan yang penuh kepuasan. Puas kerana menghayati nafas kita sendiri. Bagi yang berugama islam disarankan menyebut kalimat "Allah" semasa melepas nafas kerana Allah ada menyebut "dengan mengingat Allah, jiwa menjadi tenang." Lakukan proses meditasi tersebut berulang kali, 10-15 minit bagi membiasakan diri dalam keadaan seperti itu. Maka jika sudah terbiasa, walau apapun yang kita kerjakan akan sentiasa dalam keadaan jiwa yang terkawal.

Apabila anda sudah terbiasa dengan meditasi tersebut, anda akan lebih memahami jiwa sendiri. Jika sekiranya kita rasa tidak suka kepada keadaan diri, maka ubahlah ia. Seperti mengubah lingkungan dengan mencari kawan baru, pergi melancong melihat keindahan alam, mengubah cara kerja yang lebih positif, membuat aktiviti yang baru serta banyak lagi jika ingin disenaraikan. Kita manusia ini sentiasa berevolusi, daripada tahu A,B,C kepada tahu membaca serta menulis. Begitu juga dengan jiwa, jika sekiranya jiwa tidak berevolusi maka ia akan mati. Cara yang paling sederhana untuk menghidupkan jiwa adalah dengan menghayati jiwa tersebut. Merasainya...